Skip to content

بسته بندی زعفران

  • چرا  نحوه بسته بندی زعفران مهم است؟

    همانطور که می دانیم ظاهر یک محصول در دیده شدن و جذب مشتری بسیار مهم است. بسته بندی به عنوان پلی بین تولید کننده و مصرف کننده عمل می کند و نقش مهمی در تصمیم مشتری برای خرید دارد. تحقیقات نشان داده است که 70 درصد خریداران تصمیم به انتخاب محصول در هنگام خرید می گیرند، بنابراین بسته بندی جذاب با رنگ و طرح مناسب می تواند از سایر رقبا پیشی بگیرد.
    زعفران یکی از محصولات با ارزش در ایران است که به ویژه در بازار صادراتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است ، بنابراین بسته بندی آن باید فوق العاده خلاق و شیک باشد. بسته بندی زعفران باید به گونه ای طراحی شود که ضمن حفظ رنگ و عطر محصول، در نگاه اول برای مشتری جذاب باشد. بسته بندی زعفران علاوه بر جذب مشتری ، نقش محافظتی در برابر زعفران نیز دارد. زعفران هنگام حمل، توزیع و انتقال به قفسه های فروشگاه باید در برابر ضربه ، دما و رطوبت محافظت شود. یک بسته استاندارد خواص و ویژگی های غذا را حفظ می کند. امروزه بسته ها با رنگ، جنس و شکل محصول سازگار هستند که رابطه موثری با مشتری ایجاد می کند. متخصصان طراحی بسته بندی و طراحان گرافیک سعی می کنند با خواسته های مشتری همگام باشند تا بهترین طرح ها را ارائه دهند.

    امروزه زعفران به عنوان کالاي صادراتی صنایع غذایی ایران در دنیا بوده که تحت عنوان طلاي سرخ حدود 79 درصد حجم زعفران دنیا را به خود اختصاص داده است این در حالی است که این محصول گران قیمت بصورت خام به فروش می رسد و ارزش افزوده چندانی براي آن لحاظ نمی شود . با توجه به اینکه ایران به عنوان منبع اصلی و اولیه تولید زعفران در دنیا محسوب می گردد و حجم کثیري از این تولید به صورت انبوه به کشورهاي همسایه انتقال یافته و در آنجا بسته بندي گردیده و مجدداً در کل دنیا پخش می شود و از طرفی با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر انرژي و بهاي بسیار ذي قیمت زعفران به عنوان طلاي سرخ صادر می گردد، لذا استفاده از تکنیک ها و فن آوري هاي نوین در جهت کاهش حجم مصرف ماده اولیه و افزایش راندمان تولید در راستاي ارتقاي کیفیت محصول نهایی یکی از اساسی ترین دغدغه هاي نوآوري در اختراع مذکور می باشد.

    شکل و طراحی بسته بندی

    هر محصول دارای اشکال مختلف بسته بندی در بازار است، اما به طور کلی بسته بندی به دو صورت انجام می شود:
    بسته بندی داخلی و بسته بندی بیرونی. هر محصول در نهایت در بسته بندی بیرونی قرار می گیرد که نقش بسیار مهمی در فروش محصولات دارد. بسته بندی خلاقانه هم به حفظ محصول کمک می کند و هم نرخ فروش را افزایش می دهد. بسته بندی هوشمند باعث می شود خریدار احساس راحتی کند، بنابراین طراحان باید به تسهیل باز و بسته شدن ظروف بسته بندی و اندازه بسته در طول طراحی توجه کنند.

    رنگ های بسته بندی

    رنگ ها نقش مهمی در بسته بندی دارند. رنگ از نظر روانی تأثیر قابل توجهی بر مخاطب دارد و در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارد. از نظر زیبایی شناسی، مشتریان مجذوب بسته هایی با طرح های مختلف می شوند. رنگ بسته بندی باید با توجه به نوع محصول، آداب و رسوم و سنت های هر جامعه انتخاب شود. به عنوان مثال، بسته بندی زعفران با الهام از گل زعفران اغلب در رنگهای قرمز و بنفش تولید می شود، اما این رنگها باید با طرح لوگو مطابقت داشته باشند.

    مواد بسته بندی

    بسته ها بسته به نوع محصول دارای مواد متفاوتی هستند از جمله شیشه، فلز ، پلاستیک، کاغذ، سلفون، پلی اتیلن و … زعفران به دلیل مراقبت ویژه ای که باید داشته باشد باید در بسته ای قرار گیرد که خواص ، رنگ و عطر آن حفظ شود. بسته بندی زعفران به طور کلی در سه نوع پاکت، منبت و ظروف کریستالی انجام می شود. ظروف شیشه ای و پلی اتیلن کیفیت زعفران را بیشتر حفظ می کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    هنوز نظری ارسال نشده است، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


    افزودن دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *