Skip to content

زعفران یک کالای صادراتی در صنایع غذایی ایران

  • چرا زعفران، یک کالای صادراتی ویژه است؟

    ایران و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که فرهنگ تولید و مصرف زعفران در آنها از دیرباز وجود داشته و از اولین و قدیمی ترین کشورهای صادرکننده زعفران در جهان هستند. در ادامه کشورهای تولید کننده زعفران مورد بررسی قرار می گیرد.
    به گفته معاون وزیر کشاورزی ، ایران سهم 92 تا 95 درصدی از کل تولید زعفران جهان را در اختیار دارد. البته بیشتر تولیدات آن مانند مصرف داخلی در سطح جهانی ثبت نشده است که در آمار جهانی وجود ندارد. شهرهای بیرجند، قاین، فردوس در استان خراسان جنوبی، گناباد و تربت حیدریه در خراسان رضوی و استان های خراسان شمالی، اصفهان، کرمان، فارس و یزد از موقعیت ممتازی برای تولید زعفران برخوردارند و محصول با کیفیت تولید می کنند. در سالهای اخیر شهرهای جنوبی و غربی کشور نیز کشت زعفران را آغاز کرده اند و توانسته اند با استفاده از روشهای نوین کشاورزی و کشت گلخانه ای همراه با استفاده از پیاز اصلاح شده، زعفران با کیفیت تولید کنند.

    ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران ، سالانه 587 میلیون دلار تولید می کند که حدود 50 درصد آن به اسپانیا فروخته می شود. زعفران اسپانیایی مانند زعفران ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است ، اما حجم تولید زعفران اسپانیایی در مقایسه با واردات آن چندان قابل توجه نیست.
    پس از اسپانیا ، هنگ کنگ با 96 میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. امارات با 89 میلیون دلار سومین واردکننده بزرگ زعفران ایرانی است. در سال 2017 ، ایران حدود 400 تن زعفران به 60 کشور جهان صادر کرد. کشورهای پیشرو پس از اسپانیا ، هنگ کنگ و امارات عبارتند از افغانستان، چین، ایتالیا، قطر، آلمان، فرانسه، کویت، گرجستان، تایوان، هلند، بحرین، عمان، استرالیا، ژاپن، انگلستان، مراکش، سوئیس، بلژیک، کانادا، سنگاپور، هند، مجارستان، ترکیه، مالزی، عراق، پاکستان، آفریقای جنوبی، لهستان، فیلیپین، یونان و اتریش. در رتبه بندی جهانی بعد از ایران ، اسپانیا بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است.
    دانشگاه های اسپانیا تحقیقات گسترده ای در مورد زعفران انجام داده اند و شرایط مناسبی را برای پرورش زعفران و اطلاع کشاورزان در نظر گرفته اند. آب و هوای مناطقی که زعفران در اسپانیا کشت می شود شبیه مناطق پر رونق کشت زعفران در ایران مانند قاینات است. تولید سالانه زعفران اسپانیایی 25 تن در سال است. با این حال ، این یکی از صادرکنندگان اصلی زعفران در جهان است. اسپانیا 20.7 درصد از صادرات جهان را با حجم 57.08 میلیون دلار به خود اختصاص داده است. ایالات متحده، عربستان سعودی و ایتالیا سه کشوری هستند که از اولین مقاصد صادراتی زعفران اسپانیایی هستند. یونان تولید کننده اصلی زعفران اروپایی است ، در حالی که اسپانیا صادرکننده اصلی زعفران اروپایی است. یونان در صادرات جهانی زعفران رتبه پنجم را دارد که در آن زعفران به فرانسه، لهستان ، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و آلمان صادر می شود. بیشتر زعفران از کشورهایی مانند ایتالیا، ایران، اسپانیا و فرانسه به این کشور وارد می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    هنوز نظری ارسال نشده است، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


    افزودن دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *