Skip to content

ماهیان خاویاری و خواص آنها

  • خاویار یکی از محصولات دریایی است. بیش از 90 درصد خاویار جهان از دریای خزر تامین می شود. با این وجود، مردم ایران به دلیل قیمت بالا و لوکس بودن سهم کمتری در مصرف آن دارند.

    قدمت آن چند صد میلیون سال است و به دوران ژوراسیک برمی گردد. خاویار به عنوان فسیل جهان زنده نیز شناخته می شود. از 27 گونه خاویار، تنها 6 گونه از آنها در دریای خزر هستند. مروارید سیاه نام دیگر تخم مرغ خاویار است. گوشت ماهی خاویار به ویژه ماهیان خاویاری چندان گران نیست، اما خاویار به اندازه طلا گران است. تخم مرغ خاویار از نظر رنگ به انواع مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها تخم مرغ خاویار طلایی، تخم مرغ خاویار قرمز و از همه مهم تر تخم خاویار سیاه است. خاویار خواص بیشماری برای بدن دارد. یکی از مهمترین آنها کمک به بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن است. این غذای ارزشمند حاوی مقدار زیادی پروتئین و آهن است و می تواند به عنوان یک غذای کامل مورد استفاده قرار گیرد. از خواص خاویار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • درمان بیماریهای قلبی عروقی
    • درمان آلزایمر
    • درمان افسردگی
    • درمان سرطان
    • درمان بیماریهای گوارشی

    خواص خاویار

    خواص خاویار شامل کاهش فشار خون، جلوگیری از حملات قلبی، محافظت در برابر ویروس ها، جلوگیری از پوکی استخوان، عضله سازی، ضد استرس و افسردگی و افزایش میل جنسی است. مصرف خاویار همچنین در پیشگیری از روماتیسم مفصلی (بیماری های مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و برخی از انواع سرطان بسیار موثر است. این غذا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است ، بنابراین برای درمان اختلالات افسردگی مفید است. ویتامین A موجود در خاویار همچنین نقش مهمی در ترمیم و حفظ اپیتلیوم، رشد استخوان ها و ترمیم رنگدانه مردمک دارد. همچنین باعث شادابی پوست صورت می شود. ویتامین D موجود در آن کلسیم و فسفر را متعادل می کند، که برای بهبود بیماری های عفونی مفید است. خاویار با داشتن آهن زیاد، در کم خونی فقر آهن موثر است. این غذا با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند اثرات بیهوشی ناشی از جراحی را نیز از بین ببرد. میزان بالای پروتئین خاویار و اسیدهای آمینه ضروری می تواند در تقویت عضلات بسیار موثر باشد و چربی های مفید آن می تواند اختلالات عصبی را التیام بخشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    هنوز نظری ارسال نشده است، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


    افزودن دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *