Skip to content

مقدمه ای بر خاویار ایرانی

  • خاویار ایرانی یکی از بهترین و لوکس ترین غذاها است که کیفیت بی نظیری دارد. خاویار ایرانی از دیرباز به دلیل کیفیت خود در سراسر جهان شناخته شده است. این محصول به عنوان بخش خاصی از منو در بسیاری از رستوران ها و هتل های مجلل در سراسر جهان سرو می شود. خاویار که از تخم های خاویاری لقاح نیافته تهیه شده است ، یکی از گران ترین غذاهای جهان است. دریای خزر زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری است که بیش از 90 درصد خاویار جهان را تامین می کند. دریای خزر منشاء ماهیان خاویاری است و محل زندگی بیش از 90 درصد ماهیان خاویاری در جهان است. کشورهای حاشیه دریای خزر مانند ایران و روسیه از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی ماهیان خاویاری هستند. ماهیان خاویاری ایرانی و نام خاویار آنها به شرح زیر است:

    • خاویار بلوگا
    • خاویار آسترا
    • خاویار سوروگا

    خاویار بلوگا یا خاویار سیاه یکی از بهترین خاویار ایرانی برای صادرات در جهان است. خاویار سیاه از نظر کیفیت بسیار متفاوت از خاویار طلایی بود. و بنابراین قیمت بالاتری دارد.

    از نظر ارزش خاویار ، خاویار بلوگا می تواند رتبه اول را داشته باشد و بقیه خاویار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند ، خاویار آسترا ، خاویار سورگا و خاویار فشرده یا کلاسیک (متشکل از انواع مختلف خاویار که کیفیت پایینی دارند). ببرید. خاویار ایرانی به دلیل کیفیت بالا همیشه مورد توجه مشتریان خارجی بوده است. به طور کلی خاویار از نظر رنگ به دو نوع سیاه و طلایی تقسیم می شود. از نظر ارزش خاویار ، خاویار بلوگا می تواند رتبه اول را داشته باشد و بقیه خاویار به ترتیب در رتبه های بعدی خاویار آسترا ، خاویار سورگا و خاویار فشرده یا کلاسیک قرار دارند. خاویار ایرانی به دلیل کیفیت بالا همیشه مورد توجه مشتریان خارجی بوده است. به طور کلی خاویار از نظر رنگ به دو نوع سیاه و طلایی تقسیم می شود. البته در برخی از انواع خاویار ، اثری از رنگ قهوه ای وجود دارد. هر نوع خاویار ویژگی ها و طعم منحصر به فرد خود را دارد. برخی از انواع مختلف خاویار در سراسر جهان عبارتند از:

    • خاویار بلوگا
    • خاویار آمریکایی
    • خاویار ماهی چتر ماهی
    • خاویار هک بلک
    • خاویار بوفین
    • خاویار ماهی قزل آلا
    • کالوگا

    صادرات و واردات در جهان

    همانطور که گفته شد ، خاویار یک غذای لوکس و گران قیمت در سراسر جهان است. خاویار بلوگا که بهترین خاویار جهان است توسط ایران و روسیه تامین می شود. طبق مطالعه GIR (تحقیقات اطلاعات جهانی) 2018 ، انتظار می رود بازار جهانی خاویار در 5 سال آینده نزدیک به 6 درصد رشد کند. پیش بینی می شود ارزش تجارت جهانی خاویار تا سال 2023 به 500 میلیون دلار برسد.
    خاویار در ایران به دو صورت کشاورزی و ماهیگیری دریایی تولید می شود. در سال های اخیر ، صادرات خاویار وحشی (شیلات) به دلیل صید بی رویه توسط شیلات ممنوع شده است. خوشبختانه توسعه و تأسیس مزارع پرورش ماهیان خاویاری در حال حاضر به منظور افزایش صادرات خاویار در دستور کار قرار دارد. در این راستا ، هدف تعیین شده برای سال 2023 تولید 100 تن خاویار است.
    صادرات خاویار ایران به اروپا امروز شکوفا شده است. در حال حاضر ، مهمترین بازارهای هدف صادرات خاویار ایران آلمان ، بلژیک ، اسپانیا ، فرانسه ، انگلیس و امارات متحده عربی است. خاویار ایرانی یکی از بهترین غذاهایی است که دارای تمام ویتامین ها است و این باعث شده است که همه کشورها از جمله اروپا برای واردات این محصول غذایی رقابت بسیار خاصی داشته باشند. خاویار از ایران وارد و به اروپا صادر می شود. یکی از غذاهایی که کالری بسیار بالایی دارد خاویار ایرانی است و همین امر باعث شده است که خاویار ایرانی عمدتا به اروپا و استرالیا صادر شود. طعم خاویار ایرانی عالی است و همه در اروپا و استرالیا خواهان این غذای مغذی با طعم لذیذ هستند. خاویار ایران به اروپا و استرالیا با قیمت مناسب صادر می شود.
    ایران محصولات صادراتی زیادی دارد و خاویار یکی از این نمونه های صادراتی است. صادرات خاویار ایران روز به روز در حال افزایش است. میزان خاویاری که از ایران به کل جهان صادر می شود زیاد و در مقادیر زیاد است و این موضوع رونق اقتصادی و تاثیر اقتصاد ایران را افزایش می دهد. با این وجود ، در سال های اخیر ، صادرات خاویار ایران فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. با این حال ، تمرکز بر این حوزه فرصت های ارزشمندی را برای ایران فراهم می کند. کشش بازار جهانی خاویار حدود 300 تن برآورد شده است ، به این معنی که با افزایش تولید و صادرات خاویار ، هنوز تقاضا برای این محصول در بازار وجود دارد. اگرچه کشورهایی مانند چین در تولید و صادرات خاویار در جهان جایگاه مهمی دارند ، اما به گفته آنها ، خاویار ایرانی منحصر به فردترین نوع جهان است. در حال حاضر برخی از کشورها از نام خاویار ایرانی برای بازاریابی و فروش محصولات خود برای توسعه بازارهای صادراتی خود استفاده می کنند. در شرایطی که قیمت نفت در نوسان و گاهی کاهش می یابد. از سوی دیگر ، اعمال تحریم ها علیه ایران فروش نفت را به صفر رسانده و صادرات خاویار می تواند جزء مهمی از تزریق ارز به کشور باشد.

    بسته بندی خاویار

    بسته بندی خاویار ایرانی برای صادرات باید مرتب و بهداشتی باشد. خاویار به شکلی زیبا و شیک بسته بندی شده است تا بتوان آن را صادر کرد و این خاویار صادراتی باید دارای کلیه مجوزهای لازم و مجوزهای بهداشتی باشد. تخم مرغ خاویار بلوگا مروارید سیاه نامیده می شود. شکل برچسب خاویار بلوگای ایرانی که باید صادر شود نقره است. خاویار آسترا به دلیل رنگ تخم مرغ قهوه ای روشن تا زیتونی است. قوطی های خاویار بلوگا و آسترا در اندازه 10 گرم تا 125 گرم صادر می شود. رنگ قوطی های خاویار صادراتی تقریبا زرد است. کارخانه بسته بندی ماهیان خاویاری در ایران پس از تولید و پرورش در قوطی و بسته بندی شیشه ای ، خاویار را به مشتریان و نمایندگی ها و همچنین مراکز خرید ماهیان خاویاری ارائه می دهد. با این حال ، امروزه اکثر مراکز و نمایندگی های مزرعه خاویار در ایران دارای کارخانه های پرورش و پرورش ماهیان خاویاری هستند که محصولات خود را مستقیماً به مشتریان ارائه می دهند.
    برای بسته بندی خاویار می توان از سیلوم خلاء استفاده کرد. خاویار معمولاً در قوطی های فلزی و گاهی در شیشه یا پرسلن بسته بندی می شود و در روکش های محکم و زیبایی قرار می گیرد که می توان آنها را در یخچال نگهداری کرد. علاوه بر این ، اگر خاویار در قوطی های فلزی بسته بندی شود ، می توان از درب قوطی فلزی استفاده کرد. رنگ بسته بندی خاویار در هر زمان بسته به مناسبت زمان خاصی دارد و بر اساس آن صادر می شود ، به عنوان مثال ، در کریسمس ، بسته بندی سیاه و صورتی است. حکاکی یک ماهی خاویار ویژه برای هر یک به روش متفاوت ، یعنی از هر ماهی خاویار خاص در نوع خاص خود استفاده می شود. علاوه بر این ، بسته بندی دارای تاریخ انقضا ، نشان استاندارد و مهر برای شرکت های ماهیگیری ایرانی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    هنوز نظری ارسال نشده است، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


    افزودن دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *